Схема комплексного аналізу уроку (за О. Глазовою)
Олександра Глазова. Молодому колезі: як аналізують урок
Олександра Глазова. Молодому колезі: як аналізують урок
1.Підготовка
вчителя до уроку (його задум). У бесіді з учителем з’ясовують:
o якого значення
він надає урокові в особистісному розвитку учнів;
o у чому вбачає
завдання уроку;
o як сам оцінює
результати роботи з окремими учнями.
2.
Організація уроку. У процесі спостереження уроку визначають:
o якою мірою
вдалося залучити учнів до визначення
завдань уроку та його організації;
o наскільки вдалою
була мотивація навчальної діяльності, чи виникло в учнів бажання здобути нові
знання, набути умінь і навичок (просунутися в розвиткові);
o якою була участь
школярів в організації уроку (взаємонавчання, взаємоконтроль, взаємодопомога);
o як змінювалась
діяльність учнiв на кожному етапі уроку (які пізнавальні й особистісні
завдання вони вирішували);
o
як було організовано рефлексію учнів щодо сприйнятого та зробленого на
уроці.
3.Зміст уроку. Визначають:
o які цінності,
глобальні й особистісні проблеми розвитку людини й людства було покладено в основу
змісту навчання і чи стали вони предметом обговорення учнів;
o чи було надано
школярам можливість порівняти й оцінити різні підходи до того, що вивчалося на уроці;
o чи було створено
ситуацію вибору (передовсім щодо способу вирішення проблеми або розв’язання
задачі), як виявили себе учні за умови вибору; як співвідносилися пізнавальна й
практична діяльність школярів;
o якими способами
пізнавальної й практичної діяльності оволоділи учні на уроці;
o чи брали вони
участь у творчому пошуку, чи досягли результату;
o якими способами
особистісного розвитку оволодівали учні (умінням спілкування, співпраці і
взаємодопомоги, самодисципліни, визначення завдання й досягнення його виконання, рефлексії тощо);
o чи наявна була
диференціація й інтеграція змісту навчання.
4. Технології навчання. Досліджують:
o якими методами й
прийомами учитель активізував знання учнів;
o які сучасні
технології навчання застосовував учитель, яким був їхній ефект;
o чи мало навчання
діалогічний характер;
o як було
організовано самостійну творчу роботу учнів;
o як учитель
здійснював підтримку школярів у навчальній роботі;
o як
випереджувалися утруднення в навчальній роботі учнів.
5. Психологічна атмосфера уроку. Звертають увагу
на:
o настрій учнів на
уроці;
o чи не
перевтомились учні, чи достатньо були завантажені роботою;
o чи пережили радісне відчуття успіху;
o чи виявлялися
взаєморозуміння, доброзичливість, взаємопідтримка учнів між собою та учителя й
учнів;
o чи не виявлялося
роздратування, взаємного незадоволення, агресивності на уроці.
6.Професіоналізм та педагогічна культура вчителя
на уроці. Беруть до уваги:
o наскільки
обізнаний учитель з віковою психологією, чи розуміє причини поведінки й учинків дітей;
o чи виявляє він
повагу до учнів незалежно від їхніх успіхів у навчанні;
o чи достатньо
знає свій предмет і вміє захопити ним
учнів;
o наскільки
вчитель винахідливий і гнучкий у формулюванні
проблемних питань у процесі вивчення теми;
o чи володіє
вчитель умінням вести евристичну бесіду;
o чи не порушував
учитель норм педагогічної етики, реагуючи на неправильні відповіді й помилки
учнів;
o чи виявив
учитель натхнення, фантазію, артистизм,
індивідуальний педагогічний почерк (стиль).
7. Загальна оцінка уроку. Підбиваючи
підсумки, констатують:
o якою мірою
сприяв урок особистісному розвиткові учнів, чи забезпечив їхній розвиток і
засвоєння знань;
o чи почувалися
школярі співавторами уроку, чи були в навчанні активними й відповідальними, чи
використовували можливість робити вибір і відстоювати власну позицію, чи
складали власну оцінку виучуваним фактам і подіям, чи здійснювали пошукову
діяльність, чи висловлювали повагу до
чужих поглядів, чи виявляли взаєморозуміння і взаємопідтримку;
o наскільки вміло
й доцільно поєднував учитель фронтальну
роботу з індивідуальною, колективну з самостійною, наскільки вправно заохочував
індивідуальні здобутки в навчанні кожного учня;
o чи сприяв урок
здійсненню у процесі оволодівання знаннями саморозвитку, самоосвіти,
самовираженню кожного учня, розвиткові його мислення, емоційної сфери,
збагаченню особистого досвіду.
Схема аналізу інтегрованого уроку (за О.
Глазовою)
Необхідно з’ясувати:
1. Які навчальні
предмети інтегруються.
2. Яка мета інтеграції. У чому полягає зміст інтеграції.
3. Який тип
інтегрованого уроку (урок засвоєння
нового матеріалу, урок узагальнення тощо), його структуру.
4. Яким є обсяг інтеграції (одиничним є інтегрований урок чи входить до блоку (системи)
інтегрованих уроків).
5. Яким є рівень інтеграції змісту.
6. Якою мірою забезпечено міжпредметні зв’язки на
уроці (крім предметів, які інтегруються).
7. Якою є якість підготовки та професійна
майстерність учителів, що провели урок, міра їхньої взаємодії на уроці.
Насамкінець
складається загальна оцінка інтегрованого
уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар