05.11.16

Схема аналізу уроку (за Олександрою Глазовою)

Схема комплексного аналізу уроку (за О. Глазовою)
Олександра Глазова. Молодому колезі: як аналізують урок 
1.Підготовка вчителя до уроку (його задум). У бесіді з учителем з’ясовують:
o   якого значення він надає урокові в особистісному розвитку учнів; 
o   у чому вбачає завдання уроку;
o   як сам оцінює результати роботи  з окремими учнями.
2. Організація уроку. У процесі спостереження уроку визначають:
o   якою мірою вдалося  залучити учнів до визначення завдань уроку та його організації;
o   наскільки вдалою була мотивація навчальної діяльності, чи виникло в учнів бажання здобути нові знання, набути умінь і навичок (просунутися в розвиткові);
o   якою була участь школярів в організації уроку (взаємонавчання, взаємоконтроль, взаємодопомога);
o   як змінювалась діяльність учнiв на кожному етапі уроку (які пізнавальні й особистісні завдання вони вирішували);
o   як було організовано рефлексію  учнів щодо сприйнятого та зробленого на уроці.
3.Зміст уроку. Визначають:
o   які цінності, глобальні й особистісні проблеми розвитку людини й людства було покладено в основу змісту навчання і чи стали вони предметом обговорення учнів;
o   чи було надано школярам можливість порівняти й оцінити різні підходи  до того, що вивчалося на уроці;
o   чи було створено ситуацію вибору (передовсім щодо способу вирішення проблеми або розв’язання задачі), як виявили себе учні за умови вибору; як співвідносилися пізнавальна й практична  діяльність школярів;
o   якими способами пізнавальної й практичної діяльності оволоділи учні на уроці;
o   чи брали вони участь у творчому пошуку, чи досягли результату;
o   якими способами особистісного розвитку оволодівали учні (умінням спілкування, співпраці і взаємодопомоги, самодисципліни, визначення завдання й  досягнення його виконання, рефлексії тощо);
o   чи наявна була диференціація й інтеграція змісту навчання.
4. Технології навчання.  Досліджують:
o   якими методами й прийомами учитель активізував знання учнів;
o   які сучасні технології навчання застосовував учитель, яким був їхній ефект;
o   чи мало навчання діалогічний характер;
o   як було організовано самостійну творчу роботу учнів;
o   як учитель здійснював підтримку школярів у навчальній роботі;
o   як випереджувалися утруднення в навчальній роботі учнів.
5. Психологічна атмосфера уроку. Звертають увагу на:
o   настрій учнів на уроці;
o   чи не перевтомились учні, чи достатньо були завантажені роботою;
o   чи пережили  радісне відчуття успіху;
o   чи виявлялися взаєморозуміння, доброзичливість, взаємопідтримка учнів між собою та учителя й учнів;
o   чи не виявлялося роздратування, взаємного незадоволення, агресивності  на уроці.
6.Професіоналізм та педагогічна культура вчителя на уроці. Беруть до уваги:
o   наскільки обізнаний учитель з віковою психологією, чи розуміє причини  поведінки й учинків дітей;
o   чи виявляє він повагу до учнів незалежно від їхніх успіхів у навчанні;
o   чи достатньо знає свій предмет і вміє  захопити ним учнів;
o   наскільки вчитель винахідливий і гнучкий у формулюванні  проблемних питань у процесі вивчення теми;
o   чи володіє вчитель  умінням вести евристичну бесіду;
o   чи не порушував учитель норм педагогічної етики, реагуючи на неправильні відповіді й помилки учнів;
o   чи виявив учитель  натхнення, фантазію, артистизм, індивідуальний педагогічний почерк (стиль).
7. Загальна оцінка уроку. Підбиваючи підсумки, констатують:
o   якою мірою сприяв урок особистісному розвиткові учнів, чи забезпечив їхній розвиток і засвоєння знань;
o   чи почувалися школярі співавторами уроку, чи були в навчанні активними й відповідальними, чи використовували можливість робити вибір і відстоювати власну позицію, чи складали власну оцінку виучуваним фактам і подіям, чи здійснювали пошукову діяльність,  чи висловлювали повагу до чужих поглядів, чи виявляли взаєморозуміння і взаємопідтримку;
o   наскільки вміло й доцільно поєднував учитель  фронтальну роботу з індивідуальною, колективну з самостійною, наскільки вправно заохочував індивідуальні здобутки в навчанні кожного учня;
o   чи сприяв урок здійсненню у процесі оволодівання знаннями саморозвитку, самоосвіти, самовираженню кожного учня, розвиткові його мислення, емоційної сфери, збагаченню особистого досвіду.
 Схема аналізу інтегрованого уроку (за О. Глазовою)
Необхідно з’ясувати:
1. Які навчальні предмети інтегруються.
2.  Яка мета інтеграції. У чому полягає зміст інтеграції.
3. Який тип інтегрованого уроку (урок засвоєння нового матеріалу, урок узагальнення тощо), його структуру.
4. Яким є обсяг інтеграції (одиничним є інтегрований урок чи входить до блоку (системи) інтегрованих уроків).
5. Яким є рівень інтеграції змісту.
6. Якою мірою забезпечено міжпредметні зв’язки на уроці (крім предметів, які інтегруються).
7. Якою є якість підготовки та професійна майстерність учителів, що провели урок, міра їхньої взаємодії на уроці.
Насамкінець складається  загальна оцінка інтегрованого уроку.

Немає коментарів: