Есе —
це прозовий твір–міркування, у якому автор висловлює свої погляди на проблему
чи думки з приводу спірного питання, не претендуючи на вичерпне висвітлення
теми. Виражає суб’єктивні враження.
Вимоги до написання есе (Л. Коваленко):
- чітко, логічно, переконливо, цікаво й образно висвітлити проблему;
- проявити свою особистість, що насамперед означає висловити оригінальні ідеї та нестандартний погляд на проблему;
- не соромитися бути собою;
- добирати найцікавіші, конкретні приклади, не забувати про деталі й не ховатися за шаблонами;
- обрати цікаву форму викладу, щирий тон — не офіційний, але й не надто фамільярний.
Особливості деяких видів письмових робіт
|
Особливості есе
|
Твір на
літературну тему
Аналіз художнього твору
поєднано з власними роздумами. Учень часто залежний від чужих інтерпретацій
тексту, робота зводиться переважно до переказування чужих думок
|
Яскраво виражена авторська позиція. Щоб виразити себе,
автор есе наводить багато прикладів, проводить паралелі, добирає аналогії;
використовує асоціації, символи, робить непередбачувані висновки, тож
виникають несподівані повороти думки
|
Роздум:
строго визначена структура висловлення: теза, аргументи, висновок
|
Вільна композиція.
Стилю притаманні легкість,
ефект розмови із співбесідником, образність, афористичність
|
Оповідання:
мета — зображення певної
події, наявність сюжету й вигаданих або справжніх героїв
|
Мета — інформація чи
інтерпретація, інформування про ідеї, пояснення і переконання, а не
переказування подій чи ситуацій; немає вигаданих персонажів і сюжету
|
Реферат:
можлива компіляція досить
великих уривків з авторських робіт з посиланнями на джерела
|
Ексклюзивна робота, у якій
автор висловлює свою точку зору
|
Нарис:
у центрі — певна подія, яка
справила сильне враження на автора
|
У центрі — суб’єктивна точка
зору на проблему, подію чи ситуацію, яку автор описує чи аналізує
|
Людмила Коваленко.
Есе як ефективний вид навчальної роботи
Немає коментарів:
Дописати коментар