01.09.16

Від незалежного до компетентного (автономного) користувача: про рівні оцінювання учнів ХХІ ст.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти пропонують здійснювати оцінювання учнів за такими рівнями:  інтродуктивний (відкриття мови, введення), середній (“виживання”), рубіжний, просунутий, автономний (рівень ефективної операційної компетенції), рівень глобального володіння мовою.
У методичних рекомендацій щодо вивчення укр. мови (2016) зазначено: інтродуктивний, середній, рубіжний рівні формуються в початковій та середній школі; у 10 класі учень перетворюється на “незалежного користувача” (володіє адекватною мовною реакцією в поточних ситуаціях, не є скутим у виборі мовних норм, але його операційна компетенція ще обмежена); в 11 класі - переходить на автономний рівень пераційна компетенція такого користувача вже є адекватною, тобто учень адекватно добирає мовні засоби). 

На рівні незалежного користувача (10 клас) учень стежить за складною аргументацією на знайомі теми, може розуміти об'ємні висловлювання, більшість теле- і радіоновин і програм про поточні події, більшість фільмів українською літературною мовою; читати статті та повідомлення. Здатний осмислювати  сучасну прозу, поезію, драму; брати участь у діалозі,  дискусії, викладаючи й захищаючи свої погляди;  чітко, детально висловлюватися з широкого кола питань, що стосуються сфери власних інтересів. Учень володіє мовою достатньо для того, щоб робити точні описи, висловлюватися на найбільш загальні теми без надто помітних пошуків слів і використовувати з цією метою деякі складні мовленнєві звороти. Він показує відносно високий ступінь граматичного контролю; може самостійно виправити більшість своїх помилок, продукувати мовленнєві відрізки в досить швидкому темпі, написати чіткий, детальний текст (есе, доповідь, лист) з широкого кола тем, пов'язаних з власними інтересами. 
На рівні компетентного (автономного) користувача (11 клас) учень може розуміти довготривале мовлення, навіть якщо воно не досить чітко структуроване, програми телебачення і фільми, складні  документальні й літературні тексти, спеціалізовані статті, оцінюючи особливості їх стилю. Має добрий набір різноманітних мовленнєвих засобів, який дозволяє обирати формулювання для чітких висловлювань у певному стилі на широке коло загальних, академічних, професійних або побутових тем, постійно підтримує високий рівень граматичної правильності; в його мовленні помилки зустрічаються рідко. Легко і вправно здійснює інтеракцію, добираючи й застосовуючи невербальні та інтонаційні засоби. Може брати участь у дискусії, писати писати листи, твори або доповіді на складні теми, підкреслюючи те, що здається найважливішим, відповідно до уявного читача. Може готувати резюме, здійснювати огляд професійних або літературних праць, писати власні літературні твори.
Випускник сучасної української школи повинен знати/розуміти, уміти:
- природу і функції мови; основні відомості про лінгвістику як науку, форми існування української національної мови, літературну мову та її норми (фонетичні, лексичні, морфологічні, синтаксичні); системну будову мови, граматичні значення, форми, категорії, взаємозв′язок мовних рівнів і одиниць;
- поняття мовної норми, її функції, сучасні тенденції в розвитку норм української літературної мови,  норми мовленнєвої поведінки в різних сферах і ситуаціях спілкування;
- основні аспекти культури мовлення; вимоги  до усних і писемних текстів різних жанрів у навчально-науковій, розмовно-побутовій, офіційно-діловій сферах спілкування;
- вимоги до навчального матеріалу як основи теоретичних знань і системи практичних умінь і навичок у галузі української мови;
- поглиблювати лінгвістичні знання з метою розширення філологічного, професійно-орієнтованого кругозору,  використовувати набуті знання і вміння у практичній діяльності та повсякденному житті для усвідомлення ролі української мови як духовної, моральної і культурної цінності народу;
- виробляти науковий погляд на мовні явища, пояснювати взаємозв′язок фактів мови та історії, мови і культури українського народу; виконувати порівняння й зіставлення, аналіз і синтез, узагальнення, абстрагування, класифікацію лінгвістичних одиниць і мовних фактів, оцінювати їх під кутом зору нормативності і вживання в мовленні;
- писати твори різних функціональних стилів з використанням різних функціонально-смислових типів мовлення та їх комбінацій;
- виконувати лінгвістичний аналіз навчально-наукових, ділових, публіцистичних, розмовних і художніх текстів; розвивати природне мовне чуття і здатність спиратися на нього у процесі мовного аналізу; використовувати ефективні прийоми, які активізують мовну інтуїцію, що виражається у здатності усвідомлювати мовні значення в різних виявах, оперувати абстрактними категоріями;
- відпрацьовувати навички виконання тестових завдань різної форми та різного ступеня складності;
- користуватися всіма видами мовленнєвої діяльності, основами культури усного і писемного мовлення, розмежовувати варіанти норм і порушення мовної норми; використовувати у практиці мовленнєвого спілкування основні орфоепічні, лексичні, фразеологічні, словотвірні, морфологічні, синтаксичні, орфографічні, пунктуаційні норми сучасної української мови;
- продукувати усні і писемні монологічні та діалогічні висловлювання різних типів і жанрів у соціально-культурній, навчально-науковій, діловій сферах спілкування; оцінювати їх під кутом зору мовного  оформлення, ефективності   досягнення   поставленої комунікативної мети;
- дотримуватися  норм мовленнєвої поведінки  в  різних сферах  і  ситуаціях спілкування, в т. ч. при обговоренні дискусійних  проблем, аргументовано й переконливо викладати свої думки;
- удосконалювати здатність до самоосвіти й самооцінки завдяки спостереженню за власним мовленням, розвивати інтелектуальні й творчі здібності, навички використання мови для самореалізації та самовираження в різних галузях людської діяльності; здійснювати самоконтроль, самооцінку, самокорекцію;
- володіти різними видами читання (ознайомлювально-вивчальним, ознайомлювально-реферативним, переглядовим), використовувати  їх залежно від комунікативного завдання і характеру тексту;
- володіти прийомами роботи з навчальною, науковою та довідниковою книжкою різних жанрів, словниками, енциклопедіями, іншими інформаційними джерелами, включаючи засоби масової інформації та ресурси Інтернету, основними способами інформаційної переробки усного й писемного тексту;
-   удосконалювати комунікативні здібності, розвивати готовність до мовленнєвої взаємодії, міжособистісного та міжкультурного спілкування та співпраці.
Програма з української мови для профільного навчання учнів 10-11 класів (філологічний напрям, профіль – українська філологія) 

1 коментар:

Тетяна сказав...

Шановні ліцеїсти! Оцініть свій рівень знань, умінь з української мови. Визначте, що ви вже засвоїли, а над чим ще потрібно попрацювати.