13.10.16

Перше читання проекту Закону "Про освіту" 2016 р.

6 жовтня 2016 року 277 народних депутатів Верховної Ради України в першому читанні проголосували за проект Закону “Про освіту”. Законопроект передбачає три форми здобуття освіти: формальну (офіційне підвищення рівня освіти), неформальну (підвищення рівня поза офіційною системою підвищення кваліфікації – тренінги, гуртки, курси) та інформальну (самоосвіта). Реформи мають поліпшити умови праці вчителя за рахунок зменшення бюрократичного контролю, розширення академічних свобод і формування простору для творчої праці. Буде обмежено втручання в освітній процес державних органів і органів місцевого самоврядування – стандарти освіти будуть виписані в очікуваних результатах навчання, а в якій спосіб їх буде досягнуто – то вже справа вчителя. Таким чином, на зміну старій парадигмі, коли за пострадянською традицією зміст освіти визначався Міністерством, пропонується сучасна європейська модель, за якої Уряд (Міністерство) затверджуватиме стандарти освіти, а заклади освіти розроблятимуть освітні програми, що мають гарантувати виконання освітніх стандартів. У випадках, коли документ про освіту має видаватися державою, освітні програми проходитимуть  акредитацію. На базі Державної інспекції навчальних закладів буде створено незалежний орган - Агентство забезпечення якості освіти, до повноважень якого належатимуть питання акредитації освітніх закладів (крім вищої освіти). Регіональні підрозділи Агентства забезпечуватимуть фахове інспектування закладів освіти, при цьому органи місцевого самоврядування будуть позбавлені права проводити таке інспектування. Наразі розпочинається наступний етап - доопрацювання законопроекту та підготовка його до другого читання.
http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/10/06/zakon-“pro-osvitu”,-z-yakogo-pochnetsya/

Про мовний режим у системі освіти

Міністерство освіти і науки України направило керівникам обласних департаментів/управлінь освіти  та всіх навчальних закладів України листа з вимогою дотримуватися мовного законодавства України і  використовувати (викладати та спілкуватися) у навчальних закладах державну мову - українську. Освітні заклади повинні забезпечити підвищення рівня володіння державною мовою своїх науково-педагогічних та педагогічних працівників. При розробці робочого навчального плану на базі Типового навчального плану рекомендується враховувати інтереси учнів та їхніх батьків -   ознайомлювати батьків та учнів з проектом робочого навчального плану через веб-сайт закладу та на батьківських зборах, проводити відповідні опитування тощо. Освітнім навчальним закладам також рекомендується активно залучати дітей та молодь до різноманітних навчально-виховних і культурно-просвітницьких заходів, у рамках яких популяризувати українську мову в учнівському, студентському та педагогічному середовищах.

Про дебюрократизацію шкільної діяльності

Міністерство освіти і науки України разом із громадською ініціативою EdCamp Ukraine за підтримки «Microsoft Україна» та інших партнерів проекту проводить  анонімне опитування з питань документообігу та звітності в закладах середньої освіти. До участі в анкетуванні, що триватиме до 13 жовтня 2016 року, запрошуються педагоги й адміністратори (директори та їх заступники) закладів усіх типів та форм власності. Станом на 10 жовтня в опитуванні взяли участь 7 911 респондентів, із них учительську анкету заповнили 5 857 осіб, адміністраторську – 2 054. Голова Ради ГО «ЕдКемп Україна», голова підкомітету загальної середньої освіти Громадської ради при МОН Олександр Елькін розповів про попередні висновки анонімного опитування педагогів та керівників шкіл, мета якого – виявити критичні точки в роботі школи, пов’язані з документообігом і звітністю. Так, серед документів, які, на думку педагогів, необхідно скасувати – облік дітей шкільного віку за територією обслуговування навчального закладу, так званий облік мікрорайонів (72 % респондентів), звіт про відвідування семінарів, круглих столів, тренінгів (69 %), документація з працевлаштування /продовження навчання випускників 9-х та 11-х класів (65 %). Директори та їхні заступники визначають виховні заходи як позитивний чинник, але пропонують скасувати плани й звіти по них - такої думки дотримується 61% респондентів. 58 % опитуваних адміністраторів вважають за необхідне скасувати заповнення особових справ учнів після закінчення ними школи, а 55 % – ведення книги протоколів піклувальної ради, батьківського та учнівського комітетів. Час, який вивільниться після скасування непотрібних паперів, 79 % учителів планують присвятити родині, 67 % – самоосвіті та підвищенню кваліфікації, 47 % – відпочинку. Натомість більшість адміністраторів (76 %) вказала, що у вільний час займатиметься самоосвітою, 59 % приділятимуть більше уваги учням, 51 % – родині. 55 %  освітян вважають, що процес дебюрократизації залежить від Міністерства освіти і науки, близько 45 % – впевнені, що від обласних органів управління освіти та місцевих органів влади. За розрахунками громадського руху EdCamp в Україні, на всі документи у школі за місяць витрачається в середньому 4 пачки паперу, це 48 пачок на рік. Станом на 2015/2016 н. р. в Україні налічувалося 17 337 шкіл. «Отже, на місяць це - 69 348 пачок або 4 160 зрубаних дерев і 5 млн 200 тис. грн, щоб цей папір придбати»,  – зауважив  Олександр Елькін.

День Українського козацтва

Шановні чоловіки! Вітаю вас із Днем Українського козацтва! Бажаю витримки, стійкості, здатності швидко й ефективно розв'язувати складні життєві ситуації! Нехай жінки дарують вам любов, позитивні емоції, відчуття бути потрібним у родині!

Боротьба з осінньою депресією

Восени  кожен третій-п’ятий житель планети опиняється під впливом осінньої депресії. Ознаки: від невловимого відчуття тривоги до глибокої апатії. Тому потрібно звернути увагу на своє харчування. Їжа восени має бути смачною, різноманітною, багатою на білки та магній (гречка, горох, квасоля, зелень, горіхи, шоколад, фрукти й овочі). Можна вдатись до творчого оформлення страв. До збалансованого раціону харчування варто додати і фізичні вправи, що сприяють виробленню гормону щастя − ендорфіну. Не слід забувати й про здоровий міцний сон. Недосипання тільки поглиблюватиме депресію. Осінню депресію можна задобрити, дещо оновивши свій гардероб, додавши до нього яскравих і стильних речей. Допоможе  відвідування театру, кіно, музею. Прогулянки на свіжому повітрі сприятимуть досягненню рівноваги, насиченню легенів киснем. У боротьбі з депресією нашим союзником є зустрічі з друзями, організація пікніків. Головне − не залишатися наодинці зі своїми проблемами й тужливим настроєм.
Відеопоради

Підготовка до уроку узагальнення й систематизації знань і вмінь учнів (І курс, фізико-математичний клас)

І. Дати відповіді на запитання
1.    Назвіть основні функції української мови.
2.   Чим відрізняється вербальне спілкування від невербального?
3.   На які різновиди поділяється невербальне спілкування?
4.   Чим відрізняється літературна мова від народної?
5.   Хто є зачинателем української мови? Хто є основоположником української мови?
6.    Що вивчає мовознавство?
7.   Назвіть основні розділи мовознавства?
8.    Назвіть провідних українських мовознавців.
9.    Що таке “мовна ситуація”?
10.  Чим відрізняється  рівноважна мовна ситуація від нерівноважної?
11.  Яка ситуація називається мовленнєвою?
12.  Чим відрізняються поняття «мова» та «мовлення»?
13.  Що таке монолог? Чим відрізняється монолог від діалогу?
14.  Розкажіть український алфавіт.
15.  Розташуйте слова в алфавітному порядку: Леонід, хризантема, м'ята, град, зорепад, Флоренсія, гербарій, лілія, волошка.
І. Продовжити речення
1.     Фонетика – це...
2.     Голосних в укр. мові …, а приголосних – …
3.     Голосні поділяються на…
4.     Приголосні за участю голосу і шуму поділяються на…
5.     Приголосні за місцем творення поділяються на …
6.     Приголосні за способом творення поділяються на …
7.     Приголосні за акустичним вираженням поділяються на …
8.     Приголосні за твердістю і м’якістю поділяються на …
9.     Асиміляція – це… Наведіть приклади.
10.   Дисиміляція – це… Наведіть приклади.
11.   Подвоєння приголосних відбувається в таких випадках… Наведіть приклади.
12.  Подовження приголосних відбувається в таких випадках… Наведіть приклади.
13.  Спрощення приголосних відбувається в таких випадках… Наведіть приклади.
14. Якщо основа іменника закінчується на г, ж, з, то при утворенні прикметників суфікс – ськ- змінюється на… Наведіть приклади.
15.  Якщо основа іменника закінчується на к, ч, ц, то при утворенні прикметників суфікс – ськ- змінюється на… Наведіть приклади.
16.  Якщо основа іменника закінчується на х, ш, с, то при утворенні прикметників суфікс – ськ- змінюється на… Наведіть приклади.


12.10.16

Підготовка до ЗНО з укр. мови та літ.


Про підготовку до обласного етапу Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури 2016-2017 н.р.

Шановні колеги! 18 жовтня 2016 р. 0 14.00 на базі Ніжинського обласного педагогічного ліцею Чернігівської обласної ради відбудеться І етап Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури.
У підготовці ліцеїстів-переможців до обласного етапу олімпіади зверніть увагу на такі типи завдань:
укр. мова
  • пояснення значення фразеологізмів, добір до них синонімічних, антонімічних пар;
  • пояснення значення та написання слів іншомовного походження;
  • визначення наголосів у словах;
  • редагування речень, тексту;
  • лінгвістичний аналіз тексту (дослідження структури тексту, мікротем, визначення його теми, ідеї, стилю, типу мовлення, жанру, осмислення синтаксичних зв'язків між частинами речення, засобів зв'язку речень, окреслення функцій тексту);
  • повний синтаксичний аналіз речення.
укр. літ.
  • ідейно-художній аналіз вірша (дослідження емоційної основи, образної системи, символів, портрета ліричного героя, особливостей розвитку ліричного сюжету, динаміки емоцій ліричного героя, автобіографічної основи, засобів художнього вираження (наведення прикладів та пояснення ролі у творі), композиції, визначення теми, ідеї, жанру, проблематики, віршованого розміру, рими, римування, наведення прикладів віршів різних авторів зі схожою проблематикою);
  • визначення автора твору за наведеним уривком із тексту;
  • дослідження особливостей авторського стилю;
  • закінчити цитату із твору;
  • визначення письменника за біографічними фактами;
  • визначення назви художнього твору за уривком із нього;
  • визначення жанрових особливостей твору або доведення того, що твір має певні жанрові особливості;
  • пояснення значення літературних понять, явищ;
  • характеристика художнього персонажа;
  • визначення стилю автора тощо.
  •  

10.10.16